شاخص کلیدی عملکرد در استارتاپ ها

 

در دنیای پررقابت امروز، وجه تمایز کسب وکارهای موفق، در چگونگی استفاده آنها از شاخص  کلیدی  عملکرد یا Key Performance Indicator و نیز میزان توجه آنها به این شاخص ها است.

Kpi مخفف کلمه ی Key Performance Indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است.

KPI یک شاخص کلیدی عملکرد  است که نشان می دهد یک شرکت چگونه به طور موثر به اهداف اصلی کسب و کار خود  دست یافته است. سازمانها از KPI در سطوح مختلف برای ارزیابی موفقیت خود در رسیدن به اهداف شان استفاده می کنند. بنابراین می توان اینطور گفت که Kpi  مجموعه ای از معیارهای قابل سنجش است که یک شرکت برای اندازه گیری عملکرد خود برای رسیدن به اهداف ، در طول زمان استفاده می کند.

KPI ها که به عنوان شاخص های کلیدی موفقیت نیز شناخته می شوند ، بسته به معیارهای عملکرد ، بین شرکت ها و بین صنایع متفاوت هستند.

به عنوان مثال ، یک شرکت نرم افزاری که برای دستیابی به سریع‌ترین رشد در صنعت خود تلاش می‌کند ، ممکن است رشد درآمد سالانه را به عنوان شاخص اصلی عملکرد خود در نظر بگیرد. برعکس، یک زنجیره خرده فروشی ممکن است مقدار فروش بیشتر در آن فروشگاه را به عنوان بهترین معیار KPI در نظر بگیرد.

انواع شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

معیارهای مالی

شاخص های کلیدی عملکرد مرتبط با امور مالی معمولاً بر درآمد و حاشیه سود متمرکز هستند. سود خالص، آزموده‌ترین و واقعی‌ترین اندازه‌گیری مبتنی بر سود، نشان‌دهنده مقدار درآمدی است که به عنوان سود برای یک دوره معین، پس از حسابداری تمام هزینه‌ها، مالیات‌ها و پرداخت‌های بهره شرکت برای همان دوره باقی می‌ماند.

سود خالص باید به درصدی از درآمد (که به عنوان “حاشیه سود خالص” شناخته می‌شود) تبدیل شود تا در تجزیه و تحلیل مقایسه ای استفاده شود.

برای مثال، اگر حاشیه سود خالص استاندارد برای یک صنعت معین ۵۰ درصد باشد، یک کسب‌وکار جدید در همین زمینه می‌داند که اگر می‌خواهد از نظر رقابتی باقی  بماند، باید برای رسیدن به این رقم تلاش کند یا آن را شکست دهد. حاشیه سود ناخالص، که درآمدها را پس از حسابداری هزینه های مرتبط با تولید کالاهایی برای فروش اندازه گیری می کند، یکی دیگر از KPI های رایج مبتنی بر سود است.

KPI مالی که به عنوان “نسبت جاری” شناخته می شود ، عمدتا بر نقدینگی تمرکز دارد و می توان با تقسیم دارایی های جاری شرکت بر بدهی های جاری آن را محاسبه کرد.

معیارهای مشتری

KPIهای متمرکز بر مشتری عموماً بر کارایی هر مشتری، رضایت مشتری و حفظ مشتری متمرکز هستند.

ارزش طول عمر مشتری (CLV) نشان دهنده مقدار کل پولی است که انتظار می رود مشتری برای محصولات شما در کل رابطه تجاری خرج کند.

معیارهای عملکرد فرآیند

هدف معیارهای فرآیند اندازه گیری و نظارت بر عملکرد عملیاتی در سراسر سازمان است.

برای مثال، با تقسیم تعداد محصولات معیوب بر کل محصولات تولید شده، مشاغل می‌توانند درصد محصولات معیوب را اندازه گیری کنند. به طور طبیعی، هدف این خواهد بود که این عدد تا حد ممکن کاهش یابد.

۵ شاخص کلیدی عملکرد چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد در هر کسب و کاری متفاوت است. اما به طور کلی، پنج مورد از رایج ترین KPI های مورد استفاده عبارتند از:

  • رشد درآمد
  • درآمد به ازای هر مشتری
  • حاشیه سود
  • نرخ حفظ مشتری
  • رضایت مشتری

 

KPI اطلاعات عینی و واضحی از پیشرفت به سمت یک هدف نهایی را ارائه می‌دهد و عوامل مختلفی مانند کارایی، کیفیت، و عملکرد را به طور دقیق اندازه گیری می کند.

مولفه هایی برای اندازه گیری عملکرد در طول زمان مشخص می‌کند، و به تصمیم گیری آگاهانه تر کمک می‌کند.